Nedstemthet

Nedstemthet2015-10-05T09:35:28+00:00

Lær å takle nedstemthet

Omtrent en tredjedel av dem som har schizofreni føler seg triste eller deprimerte. Kanskje dette er forståelig med vanskelighetene de står overfor. Men ikke gi opp. Det er mye du kan gjøre for å bli i bedre humør og bekjempe de depressive følelsene:

  • Be legen eller apoteket om hjelp – du lider kanskje av en depressiv sykdom som som krever behandling med legemidler.
  • Hvil deg – noen symptomer på depresjon kan være forbundet med tretthet. En god natts søvn kan gjøre at du føler deg mye bedre.
  • Kom deg ut av huset – isolasjon og kjedsomhet gjør bare at du føler deg verre. Hvis du går ut, selv om det bare er for å kjøpe avisen, kan du redusere disse negative følelsene.
  • Besøk en venn eller slektning – menneskelig kontakt er en fin måte å komme i bedre humør på.
  • Trim litt – det letter spenningen, reduserer stress og setter deg i bedre humør.
  • Gjør noe du liker – når du er deprimert er det lett å glemme at det er ting du fremdeles liker å gjøre. Les en bok, se en film, gå en tur i parken eller besøk venner. Alt som gjør at du ikke tenker på problemene hjelper.
  • Lær deg å slappe av (se strategiene i neste avsnitt) – be legen, sykepleieren eller ergoterapeuten om avslapningstips.
  • Lær deg å takle stress – se strategiene i forrige avsnitt
  • Ring en kontakttelefon – hvis du føler at du ikke har noen å snakke med, kan en kontakttelefon være til stor praktisk hjelp og støtte.