Slappe av

Slappe av2015-10-05T09:35:32+00:00

Lær deg å slappe av

Regulér pusten

Bare det å puste saktere kan hjelpe deg til å takle angst og redusere følelsen av stress. Når du er spesielt engstelig eller stresset skal du puste dypt inn gjennom nesen, telle til sju og så slippe luften sakte ut og telle til 11. Nå skal du puste i en syklus på seks sekunder: inn i tre sekunder og ut i tre sekunder. På slutten av hvert minutt skal du holde pusten igjen i 10 sekunder.

Lag deg en avslapningssone

Velg et stille, varmt sted der du føler deg god og trygg. Legg en madrass eller et godt teppe på gulvet. Demp lysene. Tenn et duftende lys og sett på musikk eller en avslapningskassett (disse kan kjøpes). Musikken du velger skal være myk og behagelig. Unngå sanger med ord som kan distrahere deg. Legg deg ned og begynn på avlapningsøvelsene.

Lær deg noen avslappende øvelser

Når du ligger kan du for eksempel konsentrere deg om å slappe helt av i alle muskler. Begynn med fingrene og tærne, spenn dem og la så spenningen sakte slippe taket. Fortsett med armene og bena, så kroppen og til slutt nakken og hodet.

Spør en ekspert

Ergoterapeuter kan gi råd om avslapningsteknikker. Eller be legen om å få opplæring.