Stress

Stress2017-05-16T07:21:34+00:00

Lær deg å redusere stress

Stress er noe av det som hyppigst utløser symptomer på schizofreni. Å ha schizofreni er veldig stressende i seg selv. Derfor er det nesten umulig å unngå stress helt. Samtidig er det ikke bare personer med schizofreni som lider av stress. Nesten alle blir stresset i blant. Noen mennesker er bare flinkere til å takle det enn andre.

Følgende strategier kan hjelpe deg til enten å redusere stress i livet ditt, eller til å takle det bedre.

Finn ut hva som skjer med deg i stressende situasjoner (se tabellen nedenfor). Den kan hjelpe deg til å kjenne igjen faresignalene.

Lag en liste over situasjoner som gjør deg stresset. Hva kan du gjøre for å unngå dem? Hvis du ikke kan unngå dem, er det noe du kan gjøre for å gjøre dem mindre stressende?

Hvis du føler at en situasjon blir stressende (for eksempel en folksom gate eller butikk ) skal du gradvis trekke deg tilbake. Hvis du prøver å forsvinne plutselig kan du bli enda mer stresset.

Unngå alkohol, rusmidler og koffein (i te, kaffe og Coca Cola). Disse kan virke avslappende i øyeblikket, men kan utløse angst.

Lær deg å slappe av

se strategiene nedenfor eller be legen, sykepleieren eller ergoterapeuten om avslapningsteknikker.

For eksempel:

  • hør på musikk
  • ta et bad
  • gå en tur
  • les
  • surf på internett
  • gå på kino eller se på TV med en kamerat
  • driv idrett
  • svøm
  • mediter
  • gjør yoga

Finn noen du kan snakke med. Du er ikke alene. Hvis du har et problem skal du dele det med noen du stoler på.

Forenkle livet ditt – ikke ta på deg for mange oppgaver, prøv å bare gjøre én ting om gangen.

Lag en timeplan for hver dag og hold deg til den.

Hvis du er i konflikt med noen og du blir stresset av det, skal du prøve å snakke med en som står helt utenfor situasjonen og har et objektivt syn på saken. Det kan hjelpe deg å ordne opp.

Hva skjer når vi blir stresset?

stress_