Gode og dårlige dager

Gode og dårlige dager2017-05-16T07:21:33+00:00

Alltid to skritt frem, noen ganger
ett skritt tilbakeschizofrenia_l

Veien tilbake til et normalt liv etter å ha fått schizofreni, er vanskelig. Når du tror det begynner å lysne, dukker et nytt problem opp i horisonten. Det kan være veldig deprimerende, men å kunne godta skuffelsene er en del av prosessen.

Det er ofte krevende å takle problemer når de oppstår. Du kan bli opprørt og synes det er vanskelig å tenke klart og rolig. En måte å unngå det på er å skrive en dagbok om alle utfordringene du står overfor. Du kan så gå tilbake til dem når du kjenner deg sterkere og mer i stand til å tenke på en løsning. Bruk dagboken til avtalene med helsepersonellet. Dere kan gå gjennom den sammen og prøve å finne løsninger.

Få igjen selvtilliten

Når du begynner å bli bedre kan det fortsatt være perioder du kjenner deg nedtrykt og mangler selvtillit. Du føler deg kanskje sjenert og vil helst ikke være sammen med andre på samme måte som før. Det er ikke alltid lett, men å bygge opp nye sosiale kontakter er et viktig skritt på veien til helbredelse.

Dette kan hjelpe:

  • Lag en liste over det du liker å gjøre sammen med andre, og prøv å gradvis integrere disse aktivitetene i hverdagen din.
  • Lag en liste over det du liker ved deg selv, og som andre liker ved deg, f.eks. god humoristisk sans, sjenerøsitet, kunstnerevner eller at du er god på data.
  • Begynn å omgås personer du bryr deg om og stoler på mens du bygger opp selvtilliten.